Benefit, budget, budgeting, deal, deadline, check, brief, rebrief, pitch, call, multitasking, feedback, meeting, workflow, workshop, marketing, sale, tender, outsoucing, teamwork, teambuilding, ASAP a další.
Jde vám z těch výrazů hlava kolem, nebo jich v práci používáte ještě víc a bez nich už si komunikaci jen stěží představíte?
Jak se k nám vůbec tato slova dostala?
Jedním z hlavních důvodů, proč se anglické názvy tak rozšířily, je rozvoj mezinárodního obchodu. Velká část firem dnes podniká na mezinárodní úrovni a angličtina se stala univerzálním dorozumívacím prostředkem (nejen) obchodního světa. Používání anglických názvů pomohlo zjednodušit komunikaci mezi zaměstnanci různých národností a usnadnit spolupráci napříč hranicemi.
Pro spoustu slov nemáme český ekvivalent, který by význam daného slova vystihl přesně. Navíc pokud je anglicismus kratší a údernější než jeho český ekvivalent, jen těžko se v jazyce uchytí.
Dalším faktorem jsou moderní technologie a obecně digitální věk. S rozvojem internetu a informačních technologií se do našich životů vkrádá stále více anglických termínů a jejich používání v pracovním prostředí může vyjadřovat technologický pokrok a napojení na světové trendy.
A co když tomu nerozumím?
Bez jejich znalosti (obzvláště v korporátech) můžete pocítit jistý diskomfort, neboť nebudete plně rozumět tomu, co vám kolegové sdělují. Nedostatečné porozumění je tak hlavní nevýhodou spojenou s trendem užívání anglicismů. I když angličtina je široce používaný jazyk, ne všichni zaměstnanci ji ovládají na stejné úrovni.
Pokud ve firmě anglické výrazy používáte na denní bázi, není od věci vytvořit přehled užívaných slov, aby nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním. Ne všichni jsou ochotni přiznat, že neví, co dané výrazy znamenají a slovník oblíbených firemních anglicismů by mohl pomoci tento problém vyřešit.
Ve kterých oborech narazíte na anglicismy nejčastěji?
Typickým oborem, ve kterém se hojně vyskytují anglicismy, je IT sektor. Nepokulhávají ani v reklamě či obchodu a marketingu.
Ve firmách často dochází k nadužívání těchto výrazů a může to občas působit až lehce komicky. Faktem ovšem zůstává, že z firemní mluvy jen tak nezmizí a je potřeba se naučit s nimi pracovat.
Slovníček nejpoužívanějších výrazů:
Meeting - schůzka, kdy se skupina lidí setkává za účelem komunikace, diskuse, sdílení informací nebo řešení problémů. Může se jednat o formální nebo neformální setkání a může být interní (uvnitř firmy) nebo externí (s klienty, partnery apod.).
Briefing - krátké setkání, které slouží k poskytnutí instrukcí, informací o dalším směřování týmu. Běžně ho vedení nebo nadřízený organizuje, aby sdělil důležité informace, předal pokyny nebo projednal důležité záležitosti.
Brainstorming - technika, při které členové týmu aktivně produkují nápady a řešení na základě spontánního a neomezeného myšlení všech. Cílem brainstormingu je podporovat tvůrčí a inovativní myšlení a přijít s novými a originálními nápady.
Workflow - nastavený firemní systém, který firma používá pro vykonání určité aktivity.
Workshop - interaktivní sezení, které je zaměřeno na rozvoj dovedností, získávání nových informací nebo řešení konkrétního problému. Účastníci se aktivně zapojují do různých cvičení, diskusí a praktických úkolů, které mají za cíl zlepšit schopnosti a dosáhnout konkrétních výsledků.
ASAP - co nejdříve
Benefit - výhoda
Budget - rozpočet
Budgeting - tvorba a vyhodnocování rozpočtu
Deadline - konečný termín, uzávěrka
Deal - dohoda
Checkni to - ověř to
Feedback - zpětná vazba
Mailni mi to - pošli mi to e-mailem
Outsourcing - zajištění části provozu organizace externí organizací
Teambuilding - budování, stmelování týmu