Meeting, briefing, brainstorming. Domluvíte se ještě v práci bez těchto výrazů?

Ztrácíte se na poradě v záplavě anglických výrazů a občas jen souhlasně kývete? Nebo jsou pro vás slova jako briefing nepostradatelnou součástí firemního slangu? V dnešním globalizovaném pracovním prostředí jsou anglicismy čím dál častější a Česká republika v jejich užívání rozhodně nepokulhává, obzvlášť v nadnárodních korporátech. Proč jsou tato slova oblíbená a co znamenají?

Meeting, briefing, brainstorming. Domluvíte se ještě v práci bez těchto výrazů?
zdroj: Image by rawpixel.com on Freepik

Benefit, budget, budgeting, deal, deadline, check, brief, rebrief, pitch, call, multitasking, feedback, meeting, workflow, workshop, marketing, sale, tender, outsoucing, teamwork, teambuilding, ASAP a další. 

Jde vám z těch výrazů hlava kolem, nebo jich v práci používáte ještě víc a bez nich už si komunikaci jen stěží představíte? 

 

Jak se k nám vůbec tato slova dostala?  

Jedním z hlavních důvodů, proč se anglické názvy tak rozšířily, je rozvoj mezinárodního obchodu. Velká část firem dnes podniká na mezinárodní úrovni a angličtina se stala univerzálním dorozumívacím prostředkem (nejen) obchodního světa. Používání anglických názvů pomohlo zjednodušit komunikaci mezi zaměstnanci různých národností a usnadnit spolupráci napříč hranicemi.
Pro spoustu slov nemáme český ekvivalent, který by význam daného slova vystihl přesně. Navíc pokud je anglicismus kratší a údernější než jeho český ekvivalent, jen těžko se v jazyce uchytí. 

Dalším faktorem jsou moderní technologie a obecně digitální věk. S rozvojem internetu a informačních technologií se do našich životů vkrádá stále více anglických termínů a jejich používání v pracovním prostředí může vyjadřovat technologický pokrok a napojení na světové trendy. 

 

A co když tomu nerozumím? 

Bez jejich znalosti (obzvláště v korporátech) můžete pocítit jistý diskomfort, neboť nebudete plně rozumět tomu, co vám kolegové sdělují. Nedostatečné porozumění je tak hlavní nevýhodou spojenou s trendem užívání anglicismů. I když angličtina je široce používaný jazyk, ne všichni zaměstnanci ji ovládají na stejné úrovni.

Pokud ve firmě anglické výrazy používáte na denní bázi, není od věci vytvořit přehled užívaných slov, aby nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním. Ne všichni jsou ochotni přiznat, že neví, co dané výrazy znamenají a slovník oblíbených firemních anglicismů by mohl pomoci tento problém vyřešit.  

 

Ve kterých oborech narazíte na anglicismy nejčastěji? 

Typickým oborem, ve kterém se hojně vyskytují anglicismy, je IT sektor. Nepokulhávají ani v reklamě či obchodu a marketingu.

Ve firmách často dochází k nadužívání těchto výrazů a může to občas působit až lehce komicky. Faktem ovšem zůstává, že z firemní mluvy jen tak nezmizí a je potřeba se naučit s nimi pracovat. 

 

 

Slovníček nejpoužívanějších výrazů:

 

Meeting - schůzka, kdy se skupina lidí setkává za účelem komunikace, diskuse, sdílení informací nebo řešení problémů. Může se jednat o formální nebo neformální setkání a může být interní (uvnitř firmy) nebo externí (s klienty, partnery apod.).
 

Briefing - krátké setkání, které slouží k poskytnutí instrukcí, informací o dalším směřování týmu. Běžně ho vedení nebo nadřízený organizuje, aby sdělil důležité informace, předal pokyny nebo projednal důležité záležitosti.
 

Brainstorming - technika, při které členové týmu aktivně produkují nápady a řešení na základě spontánního a neomezeného myšlení všech. Cílem brainstormingu je podporovat tvůrčí a inovativní myšlení a přijít s novými a originálními nápady.
 

Workflow - nastavený firemní systém, který firma používá pro vykonání určité aktivity.
 

Workshop interaktivní sezení, které je zaměřeno na rozvoj dovedností, získávání nových informací nebo řešení konkrétního problému. Účastníci se aktivně zapojují do různých cvičení, diskusí a praktických úkolů, které mají za cíl zlepšit schopnosti a dosáhnout konkrétních výsledků.

 

ASAP - co nejdříve
 

Benefit - výhoda

 

Budget - rozpočet
 

Budgeting - tvorba a vyhodnocování rozpočtu
 

Deadline - konečný termín, uzávěrka

 

Deal - dohoda

 

Checkni to - ověř to


Feedback - zpětná vazba

 

Mailni mi to - pošli mi to e-mailem


Outsourcing - zajištění části provozu organizace externí organizací
 

Teambuilding - budování, stmelování týmu

 

 

 

 




Související články

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?
Motivační dopis se stal nezbytnou součástí procesu hledání práce. V poslední době se dost změnil, už není jen formální přílohou, ale spíše osobním projevem vašeho zájmu o danou práci. Zde je několik klíčových tipů, jak napsat efektivní motivační dopis, který zaujme a přinese pozvání na pohovor....


Co prozradí řeč těla při hovoru?

Co prozradí řeč těla při hovoru?
Řeč těla je univerzálním jazykem, který o vás dokáže prozradit někdy více než slova a tím ovlivnit průběh celého rozhovoru. Při pohovoru myslete na to, co vaše tělo vysílá za signály. Neverbální projev o vás prozradí mnohé a zároveň díky němu můžete číst z řeči těla personalisty naproti vám. ...


Jak říct šéfovi, že vám něco vadí

Jak říct šéfovi, že vám něco vadí
Komunikace s nadřízeným může být někdy náročná, zejména pokud mu potřebujete sdělit, že vám něco vadí. Promyslete si proto dobře, zda je vaše výtka věcná a jednejte. Vědět, jak sdělit svému šéfovi, že vám něco vadí patří ke klíčovým dovednostem ve vašem profesním životě....


Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?

Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?
Víte, že není vaší povinností se registrovat na úřad práce, pokud nechcete? Registrace ovšem přínáší řadu výhod, o něž byste pravděpodobně neradi přišli. Přihlásit se můžete, pokud nemáte žádný příjem ani pracovní poměr a zároveň si hledáte zaměstnání....