Základní práva zaměstnanců: Co byste měli vědět

Práva zaměstnanců jsou základním stavebním kamenem každého fungujícího pracovního vztahu. Znát svá práva na pracovišti je klíčem pro zajištění férových pracovních podmínek a ochrany před potenciální diskriminací či zneužíváním ze strany zaměstnavatele. V tomto článku se podíváme na několik základní oblastí práv zaměstnanců, kterým by měl každý pracující dobře rozumět.

Základní práva zaměstnanců: Co byste měli vědět
zdroj: www.pexels.com

Minimální mzda

Každá země stanovuje svou zákonnou minimální mzdu, což je nejnižší částka, kterou zaměstnavatel musí platit zaměstnanci.

Od 1.1.2023 byla minimální mzda v České republice stanovena na 17300 Kč (v roce 2022 byla o 1100 Kč nižší). 

Hlídejte si, kolik je vám za práci vypláceno a pokud vám zaměstnavatel vyplácí méně než je minimální mzda, ohraďte se a jednejte. Pokud nebude chtít mzdu navýšit, podejte podnět k inspekci práce. Zaměstnavatel je navíc povinen vám poskytnout doplatek, pokud vám vyplácel mzdu nižší než minimální.

 

Pracovní doba

Pracovní doba a režim práce jsou také regulovány zákonem. Zaměstnanci mají právo na přestávky během pracovního dne a na odpočinek mezi pracovními směnami. Dohled nad dodržováním pracovní doby a přestávek zajišťuje, že zaměstnanci nejsou přetěžováni.

Začátek a konec vaší pracovní doby určuje váš zaměstnavatel. Stanovená týdenní pracovní doba je 40 hodin týdně, tzn. denní 8 hodinovou pracovní dobu. V dvousměnném režimu je to 38,75 hodin týdně a v třísměnném a nepřetržitém režimu 37,5 hodin týdně. 

 

Ochrana před diskriminací

Diskriminace na základě rasy, pohlaví, věku, sexuální orientace a dalších charakteristik je samozřejmě nezákonná. Zaměstnavatelé mají povinnost zajistit, aby jejich zaměstnanci byli ochráněni před diskriminací a šikanou na pracovišti. V případě, že k diskriminaci dojde, řeště ji. Na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí naleznete informace o antidiskriminačním zákoně a také o tom, jak v případě diskriminace postupovat. 

 

Pracovní smlouva

Pracovní smlouva je základním dokumentem, který stanovuje pracovní podmínky mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Obsahuje informace o platových podmínkách, pracovní době, dovolené a dalších důležitých aspektech. 
Před podpisem pracovní smlouvy si ji řádně přečtěte a v případě, že něčemu nebudete rozumět, ptejte se. Zkontrolujte všechny údaje a také jestli smlouva obsahuje všechny náležitosti, které obsahovat má (druh práce, místo výkonu práce, den nástupu do práce).

Smlouva se podepisuje ve dvou vyhotoveních, jedno zůstane Vám, druhé je pro zaměstnavatele. 

Pracovní smlouva může také obsahovat ujednání týkající se práv zaměstnanců, například dobu výpovědi nebo postup při řešení sporů.

 

 

Závěrem je fajn říct, že je nezbytné, aby jak zaměstnanci, tak zaměstnavatelé měli povědomí o platných zákonech a právním rámci týkajícím se zaměstnaneckých práv. Toto povědomí pomáhá vytvářet pozitivní pracovní prostředí, kde jsou všichni zaměstnanci respektováni a chráněni. 

 

Pokud si myslíte, že dochází k porušování vašich práv na pracovišti, obraťte se na inspektorát práce. 


TIP: Jako kvalitní zdroj základních informací o prušování pracovněprávních předpisů naleznete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí zde




Související články

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?
Motivační dopis se stal nezbytnou součástí procesu hledání práce. V poslední době se dost změnil, už není jen formální přílohou, ale spíše osobním projevem vašeho zájmu o danou práci. Zde je několik klíčových tipů, jak napsat efektivní motivační dopis, který zaujme a přinese pozvání na pohovor....


Co prozradí řeč těla při hovoru?

Co prozradí řeč těla při hovoru?
Řeč těla je univerzálním jazykem, který o vás dokáže prozradit někdy více než slova a tím ovlivnit průběh celého rozhovoru. Při pohovoru myslete na to, co vaše tělo vysílá za signály. Neverbální projev o vás prozradí mnohé a zároveň díky němu můžete číst z řeči těla personalisty naproti vám. ...


Jak říct šéfovi, že vám něco vadí

Jak říct šéfovi, že vám něco vadí
Komunikace s nadřízeným může být někdy náročná, zejména pokud mu potřebujete sdělit, že vám něco vadí. Promyslete si proto dobře, zda je vaše výtka věcná a jednejte. Vědět, jak sdělit svému šéfovi, že vám něco vadí patří ke klíčovým dovednostem ve vašem profesním životě....


Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?

Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?
Víte, že není vaší povinností se registrovat na úřad práce, pokud nechcete? Registrace ovšem přínáší řadu výhod, o něž byste pravděpodobně neradi přišli. Přihlásit se můžete, pokud nemáte žádný příjem ani pracovní poměr a zároveň si hledáte zaměstnání....