Soft skills nad hard skills nebo snad nad zlato?

Určité schopnosti vycházející z vašich osobnostních předpokladů, jako empatie, kreativita, rozhodnost, odolnost vůči stresu, schopnost přizpůsobit se, spolupracovat s ostatními, ale také vaše osobní návyky na pracovišti jsou nazývány soft skills (měkké dovednosti). Proč jsou právě tyto dovednosti v poslední době pro zaměstnavatele tak důležité a jak je lze prokázat během pohovoru?

Soft skills nad hard skills nebo snad nad zlato?
zdroj: https://pixabay.com/

Určité schopnosti vycházejících z vašich osobnostních předpokladů, jako empatie, kreativita, rozhodnost, odolnost vůči stresu, schopnost přizpůsobit se, spolupracovat s ostatními, ale také vaše osobní návyky na pracovišti jsou nazývány soft skills (měkké dovednosti). Proč jsou právě tyto dovednosti v poslední době pro zaměstnavatele tak důležité a jak je lze prokázat během pohovoru?

 

Soft skills vs. hard skills

 

Soft skills jsou schopnosti, které nejsou přímo spojeny s konkrétními technickými dovednostmi, ale spíše s mezilidskými vztahy, komunikací a schopností řešit problémy. Váží se na emoční inteligenci. Jsou stále důležitější v moderním pracovním prostředí, jelikož mohou ovlivnit to, jak úspěšně a produktivně pracujeme s ostatními lidmi a jak umíme řešit problémy.

 

5 základních soft skills a jak vám mohou pomoci v práci:

 

Efektivní komunikace
Schopnost jasně a efektivně komunikovat s kolegy, zákazníky a manažery je klíčová pro úspěšnou spolupráci. Komunikace také pomáhá při řešení problémů a konfliktů, které mohou vzniknout v pracovním prostředí.

 

Spolupráce
Schopnost pracovat s ostatními lidmi na projektech a dosáhnout společných cílů je velmi důležitá pro úspěšnou kariéru. Dobrá spolupráce může také zlepšit produktivitu a motivaci týmu.

 

Řízení času
Správné plánování a organizace času je nezbytná pro dosažení cílů a splnění úkolů včas. Řízení času také pomáhá snižovat stres a zlepšuje celkovou produktivitu.

 

Empatie
Schopnost pochopit a respektovat pocity a potřeby ostatních lidí může pomoci vytvořit pozitivní pracovní prostředí. Empatie také pomáhá vytvářet silnější vztahy s kolegy a zákazníky.

 

Leadership
Schopnost vést a inspirovat týmy k dosažení společných cílů je klíčová pro vysokou produktivitu a úspěch v práci. Dobrý lídr také dokáže motivovat své podřízené a pomoci jim v rozvoji kariéry.

 

Hard skills neboli tvrdé dovednosti jsou naopak schopnosti získané (hlavně vzděláním, školeními a praxí v daném oboru). Na rozdíl od soft skills je lze dobře porovnat a měřit (např. dle výše úrovně vašeho vzdělání, znalostí různých softwarů, úrovně jazykových znalostí). Jedná se tedy o různé odborné, technické, jazykové znalosti a také např. zda-li jste vlastníkem řidičského průkazu.

U hard skills platí, že je potřeba je stále udržovat aktuální a případně se dovzdělávat, ať ve svém oboru nezakrníte a zbytečně nepřijdete o vysněnou práci. U soft skills také není dobré zakrnět, snažte se rozvíjet i v těchto oblastech.

 

Jak personalisté otestují vaše znalosti a dovednosti?

 

Své znalosti u pohovoru můžete prokázat celkem snadno - rozhovorem v požadovaném cizím jazyce, testem znalostí, ukázkou vaší práce, atd.

Testování soft skills už tak jednoduché není a přichází na řadu převážně v dalších kolech výběrového řízení, kdy už se personalisté rozhodují mezi posledními kandidáty. Využívají např. behaviorální interview, kdy kladením speciálních otázek zjišťují, jak byste reagovali v určitých situacích. Snažte se proto být v odpovědích upřímní, dívejte se tázajícímu do očí a buďte sami sebou.

V neposlední řadě je nutné říct, že i přes to, jak jsou měkké dovednosti pro budoucí práci důležité (a to i v ryze technických oborech), bez znalostí, tedy tvrdých dovedností, se rovněž neobejdete. Zaměstnavatelé často hledají lidi, kteří mají nejen technické znalosti, ale také schopnosti, jak pracovat s ostatními a řešit různé situace. Myslete na to, že schopnost komunikovat s lidmi v různých pozicích a s různými zkušenostmi je klíčová pro úspěšné plnění pracovních úkolů a pro dosažení spokojenosti zákazníků a kolegů. 

 

P.S. Nezapomeňte si své znalosti a dovednosti vypsat do životopisu, či motivačního dopisu. A jak správně napsat životopis? To se dozvíte v našem článku Jak správně napsat životopis.




Související články

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?
Motivační dopis se stal nezbytnou součástí procesu hledání práce. V poslední době se dost změnil, už není jen formální přílohou, ale spíše osobním projevem vašeho zájmu o danou práci. Zde je několik klíčových tipů, jak napsat efektivní motivační dopis, který zaujme a přinese pozvání na pohovor....


Co prozradí řeč těla při hovoru?

Co prozradí řeč těla při hovoru?
Řeč těla je univerzálním jazykem, který o vás dokáže prozradit někdy více než slova a tím ovlivnit průběh celého rozhovoru. Při pohovoru myslete na to, co vaše tělo vysílá za signály. Neverbální projev o vás prozradí mnohé a zároveň díky němu můžete číst z řeči těla personalisty naproti vám. ...


Jak říct šéfovi, že vám něco vadí

Jak říct šéfovi, že vám něco vadí
Komunikace s nadřízeným může být někdy náročná, zejména pokud mu potřebujete sdělit, že vám něco vadí. Promyslete si proto dobře, zda je vaše výtka věcná a jednejte. Vědět, jak sdělit svému šéfovi, že vám něco vadí patří ke klíčovým dovednostem ve vašem profesním životě....


Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?

Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?
Víte, že není vaší povinností se registrovat na úřad práce, pokud nechcete? Registrace ovšem přínáší řadu výhod, o něž byste pravděpodobně neradi přišli. Přihlásit se můžete, pokud nemáte žádný příjem ani pracovní poměr a zároveň si hledáte zaměstnání....