Jak správně napsat životopis?

Strukturovaný životopis (zkráceně CV) je většinou vaším prvním kontaktem se zaměstnavatelem. Pro zaujetí zaměstnavatele je důležité uvést relevantní informace a především vynikající prezentaci svých schopností a zkušeností, přeci jen je to vaše vizitka. Informace uvedené v našem článku by vám mohly pomoci k vytvoření životopisu.

Jak správně napsat životopis?
zdroj: https://pixabay.com/

Obecné rady

Délka životopisu by se měla pohybovat do dvou stránek formátu A4. Personalisté z důvodu velkého množství uchazečů podrobněji čtou pouze ty životopisy, které jsou správně vyplněny. Prohlédnou si v rychlosti nejdůležitější údaje, které je zajímají, jako je praxe, vzdělání, atd. Pokud personalista po zběžném prohlédnutí životopisu shledá, že vyhovujete základním požadavkům potřebných pro danou pozici, bude číst dále. Je proto důležité držet se obvyklé struktury životopisu a snažit se o stručnost.

 

Je vhodné vytvořit si více verzí životopisu, pro každou konkrétní pozici by mělo být CV upraveno tak, aby zdůrazňovalo vaše hard skills a soft skills, které jsou pro ni důležité.  Pokud přesně nevíte, o co se jedná, přečtěte si náš článek Soft skills nad hard skills nebo snad nad zlato

 

Na startu své kariéry můžete uvádět kompletní výpis vzdělání od střední školy, později uvádějte pouze relevantní informace pro dané místo. Personalista si domyslí, že jste absolvoval střední školu, když v životopise uvedete, že jste dokončil vysokoškolské vzdělání.

Vzdělání i praxi v životopise uvádějte od posledních k těm předcházejícím.

 

V životopise by neměly být uváděny informace o rodinném stavu, počtu dětí nebo informace o zdravotním stavu, zaměstnavatel po vás tyto informace nesmí vyžadovat.

 

Nyní konkrétněji: 

  1. Výběr vhodného formátu: Zvolte formát, který bude nejlépe vyhovovat vašim zkušenostem a úrovni profesního vývoje. Můžete se inspirovat vzorovými životopisy, využít online šablony, nebo si můžete vytvořit vlastní formát. Již hotové vzory vám mohou ušetřit čas při tvorbě vašeho CV. 
     

  2. Hlavička: Každý životopis by měl obsahovat vaše základní údaje jako jméno, adresu, telefonní kontakt, e-mailový kontakt a vaši fotografii. Fotografiie nemusí být profesionální ani pasová, ale také by to neměla být vaše oblíbená z vydařené párty. 
     

  3. Shrnutí dovedností: V začátku životopisu také uveďte krátké shrnutí svých dovedností, které jsou relevantní pro danou pozici. Toto shrnutí by mělo být stručné, jasné a snadno čitelné. Uveďte také své soft skills. V poslední době jsou pro zaměstnavatele čím dál důležitější a mohou být klíčová pro výběr vhodného kandidáta. Jedná se o schopnosti vycházející z vašich osobnostních předpokladů jako např. empatie, schopnost vést tým, odolnost vůči stresu.
     

  4. Vzdělání a kvalifikace: V uvedení svého vzdělání a kvalifikací se zaměřte na to, co je relevantní pro danou pozici. Pokud máte dokončené kurzy, certifikáty nebo jiné relevantní vzdělání, tak toto zahrňte do svého životopisu. Nezapomeňte rovněž na jazykové znalosti, uveťe také jakou úroveň daného jazyka ovládáte. Uveďte také všechny programy, se kterými umíte pracovat.
     

  5. Řidičský průkaz: Uveďte také, jste-li držitelem řidičského oprávnění a jaké skupiny.
     

  6. Zvýraznění klíčových zkušeností: Zvýrazněte své klíčové zkušenosti, jako jsou dosažení vynikajících výsledků, úspěšné projekty, ocenění, atd. Zaměřte se na to, co může být zajímavé pro zaměstnavatele a co by mohlo být pro danou pozici užitečné.
     

  7. Reference: Pokud máte referenční dopisy od předchozích zaměstnavatelů, uveďte je na svém životopise. Reference mohou být užitečné pro potenciálního zaměstnavatele při posuzování vašich schopností.
     

  8. Korektnost: Je důležité, aby životopis byl bez pravopisných a gramatických chyb. Důkladně si jej přečtěte a nechte ho zkontrolovat někým dalším.

 

 

Rady a tipy na závěr

  • Používejte podobné slovní obraty, jaké jsou uvedeny v inzerátu (vzbudíte v personalistovi dojem, že se dívá na CV někoho, kdo je vhodný pro danou pozici).
  • Klíčová slova zvýrazněte tučně.
  • Neposílejte e-mail potenciálnímu zaměstnavateli ze stávajíci firemní adresy.
  • Pro odesílání e-mailu použijte vaši soukromou adresu, např. ve tvaru jmeno.prijmeni@gmail.com, vyvarujte se použití adres typu prezdivka@gmail.com.
  • Neposílejte e-mail se strukturovaným životopisem v kopii najednou více zaměstnavatelům.
  • Předmět e-mailu by měl být jasný a výstižný, ideálně “Název pozice”.
  • Do těla e-mailu vložte text, kterým sdělíte, proč píšete a zajímáte se o danou pozici, můžete zde použít váš motivační dopis. Nevkládejte sem strukturovaný životopis, ten vložte do přílohy e-mailu v některém ze standardních formátů (.doc, .pdf, .txt). Doporučujeme formát .pdf, budete mít jistotu, že se vám nerozhodí formátování.

 

Přejeme vám, aby zrovna váš životopis zaujal a pomohl vám získat vysněnou práci. Hodně štěstí!

 




Související články

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?

Jak napsat motivační dopis, aby zaujal?
Motivační dopis se stal nezbytnou součástí procesu hledání práce. V poslední době se dost změnil, už není jen formální přílohou, ale spíše osobním projevem vašeho zájmu o danou práci. Zde je několik klíčových tipů, jak napsat efektivní motivační dopis, který zaujme a přinese pozvání na pohovor....


Co prozradí řeč těla při hovoru?

Co prozradí řeč těla při hovoru?
Řeč těla je univerzálním jazykem, který o vás dokáže prozradit někdy více než slova a tím ovlivnit průběh celého rozhovoru. Při pohovoru myslete na to, co vaše tělo vysílá za signály. Neverbální projev o vás prozradí mnohé a zároveň díky němu můžete číst z řeči těla personalisty naproti vám. ...


Jak říct šéfovi, že vám něco vadí

Jak říct šéfovi, že vám něco vadí
Komunikace s nadřízeným může být někdy náročná, zejména pokud mu potřebujete sdělit, že vám něco vadí. Promyslete si proto dobře, zda je vaše výtka věcná a jednejte. Vědět, jak sdělit svému šéfovi, že vám něco vadí patří ke klíčovým dovednostem ve vašem profesním životě....


Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?

Kdy a jak se registrovat na úřadu práce?
Víte, že není vaší povinností se registrovat na úřad práce, pokud nechcete? Registrace ovšem přínáší řadu výhod, o něž byste pravděpodobně neradi přišli. Přihlásit se můžete, pokud nemáte žádný příjem ani pracovní poměr a zároveň si hledáte zaměstnání....